Banker är ett kapitel för sig själv

jag vände mig till min lokala bank som profilerar sig för att vara bygdens bank, då jag skulle starta mitt företag. Jag träffade en bankman och presenterade muntligt min affärsidé, jag var självklart beredd att även presentera en skriftlig affärsplan med budget och dylikt. Jag behövde från banken en bankgaranti och en kredit och det handlade inte om miljonbelopp.

Några dagar efter mötet ringde bankmannen mig och meddelade att jag inte fick någon kredit eller bankgaranti beviljad.

Vad jag då gjorde var att vända mig till en annan bank. En bank som ligger på en ort där jag är uppväxt. Den ligger ca 3 mil från Hörvik.

Jag ringde och fick prata med en bankman. Jag presenterade min affärside muntligt. Han föreslog att vi skulle träffas. Jag blev glad och var så klart beredd att köra 3 mil till banken.

Gissa om jag blev förvånad då han sa att han skulle köra ner till mig i Hörvik om vi bestämde datum och tid. Han, bankmannen körde alltså 3 mil till Hörvik för att träffa mig och få ta del av min affärsidé.

Efter några veckor fick jag ett positivt besked, dvs krediterna beviljades. Jag blev så glad.

Historien kunde sluta här men ack, nej.....

Eftersom jag bedriver en butik så hanterar jag kontanter och dessa vill jag självklart sätta in på mitt företagskonto så fort som möjligt.

Banken som jag numera är kund hos ligger som sagt 3 mil från Hörvik och närmsta bank, sk bygdens bank ligger 7 km från Hörvik. Där finns en servicebox,  MEN jag kan inte få till ett avtal med dem för att få lägga mina kontanter i den boxen., eftersom jag inte längre är kund i denna bank.

Närmsta bank jag kan sluta avtal med ligger ca 13 km från Hörvik. Sen kan jag naturligtvis utnyttja serviceboxen i min nuvarande bank som ligger 3 mil från Hörvik Jag anser dock att detta är orimligt, jag har helt enkelt inte tid. Jag måste prioritera mitt företag och min tid och försöka arbeta så mycket som möjligt för att det ska gå runt.

Då undrar ni säkert hur jag löst detta. Jo, jag ringde till bygdens bank och bankmannen som inte trodde på min affärsidé och frågade efter att jag hört att de ibland görs undantag, om inte det skulle vara möjligt för mig att lämna i deras box. Han skickade ärendet vidare och lovade återkomma, vilket han inte gjorde utan jag ringde efter flera veckor och undrade om han glömt bort mitt ärende. Det hade han inte gjort. Han hade skickat vidare till styrelsen. Sen fick jag ett samtal efter en tid att jag skulle kontakta en viss person på bygdens bank. Jag bad min nuvarande bankman att kontakta denna person och efter den kontakten, kontaktade han mig.

Hör och häpna men jag kan inte lämna kontakter i bygdens bank, jag måste skriva avtal, så att jag kan lämna i en annan bank som ligger ca 13 km från Hörvik.

Nu undrar ni hur jag löst det hela så här långt. Jo, jag har åkt till bygdens bank en gång i veckan och gjort insättningar till mitt företagskonto. Det har gått bra eftersom bankkassörskan har sett mellan fingrarna och förstått mitt dilemma. Jag har gjort allt för att underlätta för henne, när hon räknar mina kontanter och det handlar fortfarande inte om några miljonbelopp.

MEN, så förra veckan då jag skulle göra en insättning, så var det en annan kassörska. Jag var ärlig och sa att det gäller en insättning till mitt företag. Jag fick då reda på att, egentligen får hon inte ta emot mina kontanter. Hon tog dock emot mina kontanter men poängterade flera gånger att hon egentligen inte får göra så.

Vad kan man dra för slutsats av detta?

Vore intressant att höra era åsikter.

Det pratas mycket om gott företagsklimat och att nätverka osv, vi ska dessutom tänka miljösmart. Idet här fallet blir det inte särskilt miljösmart att jag ska behöva köra så långt för att få mina kontanter insatta på företagets konto.

En sak som slagit mig är i alla fall att, ställ krav på banken. De ska faktiskt finnas till för oss och inte tvärtom.

Så alla ni bankkunder, ifrågasätt er bank om det är något som inte känns rätt. De är faktiskt alla vi kunder som får dem att gå runt. Banken är inte gud. Det är alla vi som är gudar.

Dagens utsikt i Hörvik.

Inlagt 2013-02-03 00:10 | Läst 4917 ggr. | Permalink
Hej,
dra Dig inte för att beställa tid hos VD:n för bygdens bank. Ett personligt samtal har vissa fördelar.
Plan B skulle vara att Du pratar med kommunledningen som i sin tur har kontakter med bankledningen. Din affär är positiv för bygden, och Du får också poängtera att kontanthanteringen måste göras så effektivt och säkert som möjligt.
Lycka till!
Mvh Wolfgang
Vilken rar bild av vårvinter i Hörvik!

Förr i tiden var nog de svenska bankerna i regel ganska servicesinnade, men när vi lämnade Sverige för nio år sedan var vi hjärtligt leda på dem. Det ska dock sägas att vissa var bättre, andra sämre. Och det är tydligen din erfarenhet också.

Här i Canada är det en himmelsvid skillnad i alla avseenden. På de banker vi är kund hos (två st) kan personalen sitt jobb och är fylld av serviceanda.
En lösning är såklart att skippa kontanterna så långt det går. iZettle ska väl fungera alldeles utmärkt har jag hört. En smartphone och sen deras tillsats och du kan betalt med kort istället för kontanter. Om inte annat blir det mindre kontanter att krångla med :-D
Ja så är livet på banken idag, jag är helt privat men skulle sätta in lite pengar på mitt konto. Nä min bank hade slutat att hantera valuta, men i göteborg 3 mil bort så fanns det fortfarande två kontor som tog emot, men det skulle visste tas bort där också. Bankerna vill tydligen inte ha någon kundservice längre.



(Visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver