med banken idag. På onsdag blir mötet och det känns bra för tillfället att jag fått till mötet. I går var det föreläsning i Halmstad och det var underhållande. Körde hem och var såå trött att jag inte orkade tänka mer, hade inte orkat köra en meter till. Det blev soffläge resten av kvällen, för att försöka kurera sig.

När tröttheten belägrar en så börjar man tvivla och inte utan att man undrar vad man håller på med och det är vid sådana tillfällen man känner att man skulle behöva lite stöd och vad som tär är ovissheten också, när man inte riktigt vet vad som ska hända och då kan jag tänka att borde inte jag vid min ålder veta, ha ett stabilt liv med anställning och ett lönekuvert som kommer en gång i månaden.

Igår berättade en person om sin dyslexi och att han nu övade på att stava eller att han var mer tvungen till det, kom jag att tänka på det här med att räkna och svårigheter med det och att jag nog har en lätt form av dyskalkyli som det så fint heter. När jag hör ordet företagsekonomi går det kalla kårar på min rygg.

När jag på högstadiet läste matematik, hade jag till att börja med en portugisisk lärare, som inte var den mest pedagogiska lärare som gått i ett par skor. Jag valde till att börja med särskild matte som var lite svårare än allmän matte. Vladimir hette han och hans fru som var svensk var också lärare, hon undervisade i språk. Vladimir var som en dynamit och frun var raka motsatsen, hon var grå, eller brun manschester, samma ansiktsuttryck alltid. Man skulle kunna säga att hon var jämn. Här kan man tala om motsatser som sökt sig till varandra och jag är säker på att de hade ett bra liv tillsammans eller att de kompenserade varandra. Hon var en duva och Vladimir en örn med vissa ugglestänk.

Hursomhelst var Vladimir "ganska" temperamentsfull och vart det inte tyst i salen drämde han pekpinnen i katedern så att den höll på att gå av på mitten ( katedern) och vi räknande elever for nästan i taket. Min bror som är några år äldre hade även han Vladimir i matte på högstadiet och min bror hade under en tid satt i system att skolka från dubbla mattelektioner på morgonen, han valde helt enkelt att sova bort de tidiga timmarna och en morgon ringde telefonen och det var Vladimir som ville att min bror skulle komma till skolan.

-NU KOMMA DU TILL SKOLAN MEDDETSAMMA! skrek Vladimir i luren och min bror höll luren säkert på en meters håll från örat, luren höll på att vittra sönder i handen på honom.

Så det där med lite lagom var inte Vladimirs starka sida. Därav fick min mattekarriär på högstadiet ingen bra start. Efter att kommit fram till att den särskilda matten inte var ämnad för mig gick jag över till allmän matte och läraren hette Jan-Erik och han var en lärare som vigt sitt liv åt sitt yrke. Dock var han lite vimsig och kanske för snäll. Därför blev lektionerna därefter, vi tog ganska lätt på de här timmarna men Vladimirs pekpinne satt kvar där någonstans i bakhuvuvdet och den gjorde sig lätt påmind på proven, vilket resulterade i att det blev en total blockad i mitt huvud.

Den här blockaden gör sig fortfarande påmind och det vid sk pressade situationer då jag förväntas räkna ut något på viss tid. Det händer då och då, men får jag göra det i min egen takt så går det för det mesta hyfsat bra.

1+1=3

Betyg: IG.

Bra jobbat Pia, du har förstått grejen men du har inte motiverat svaret.

 

Testa dig själv, lider du av dyskalkyli. Svarar du ja på samtliga frågor lider du av dyskalkyli.

Direkta tecken på dyskalkyli

1. Räknar Du på fingrarna?

2. Har Du haft svårt att lära dig klockan?

3. Har Du svårt att snabbt avgöra olika tals värden?

4. Har Du svårt att hantera pengar och pengars värde?

5. Räknar Du långsammare än andra?

6. Har Du problem med att lära Dig multiplikationstabellerna

 

 

En trevlig helg!