Fotomässan

har även en Hörviksbo som jag besökt och det var för ett par år sedan. Var då inte så aktiv här på Fotosidan. Jag bestämde mig ganska långt innan att jag skulle åka till Fotomässan och eftersom min man inte var intressserad var det att åka själv, hade ingen annan heller i min närhet som var intresserad.

Jag bokade flyg från Ronneby till Arlanda och hotell i Älvsjö. Från Hörvik är ca 6 mil till Ronneby flygplats och dit körde jag med bil och fick parkera där på en långtidsparkering, för några hundralappar.

Väl där så hamande jag i samma flyg som Tomas Deutgen, känd från dansbandskampen på svt. En Hörviksbo som jag fick alltså se en kändis också.

Flyget till Stockholm gick bra och jag var där ganska sent en fredagkväll och från Arlanda tog jag Arlandaexpress till Centralen och min tripp blev lite dyrare  eftersom jag inte hann köpa biljett innnan utan löste den på tåget, så är det man ska vara ute i god tid annars kostar det extra. Väl framme i Stockholm s Central tog jag en taxi till Älvsjö, nu var klockan ganska sen så jag hade ingen lust att leta efter rätt avgångar och vips där flög några hundralappar till.

Hotellet jag bokat ligger intill mäshallarna så nära och bra var det. På lördagen gick jag upp hyfsat tidigt och sen ägnade jag dagen, efter att stått i en jättelång kö för att komma in, åt att vandra omkring på mässan och lyssnade även  på några gratisföreläsningar en bla med Göran Segerholm.

Att ta sig fram och tex få kolla lite närmare på Nikon prylar var näst intill omöjligt i alla fall för mig som inte äger bästa kötålamodet. Köerna var långa, ja otroligt långa. Så jag tror att ska man komma i närheten av dessa prylar ska man kanske vara där lite innan stängningsdax sista mässdagen eller så.

Det var många fina utställningar att titta på. På lördagkvällen tog jag en promenad in till Älvsjö och använde min Navigator i mobilen för att hitta och det gick hur bra som helst.

Hotellrummet var ok men luftkondioneringen i rummet var inte bra och det gick inte att öppna något fönster och detta resulterade i att jag blev förkyld. Har svårt för konstgjord luft.

På söndagen tog jag ännu en runda  på mässan och sen var det dax för hemfärd. Tåg från Älvsjö till centralen och därefter Arlandaexpress till Arlanda. Incheckning och så på planet och det började att rulla mot starbanan och där stannade planet och efter en stunds väntan talade Piloten om för oss att det hade ett tekniskt fel och att han skulle återkomma med ytterligare information. Det tog en stund och vi fick då besked att planet inte skulle lyfta i alla fall inte det här flygplanet. Efter ytterligare en stund fick vi då veta att vi skulle få byta till ett annat plan och att en buss skulle köra oss dit, all bagage skulle också transporteras dit. Bussen kom och alla passagerarna hoppade in i den och det var en ganska lång tur med den, så någon promenadavstånd var det inte. Väl framme vid planet stannade bussen och vi blev inte utsläppta förrän bagaget hade stuvats in och planet städats, så det tog lite tid. Så till sist fick vi då ta oss in i planet och kapten hälsade oss välkomna för andra gången och säkerhetsdetaljerna fick vi höra ännu en gång, samt att de beklagade det inträffade och att flygsäkerheten sattes framför allt annat.

Det fanns inte tillräckligt med fika till alla på planet så vi delade som syskon på baguetter och annat och det var gratis.

Jag kom till Ronneby  mer än två timmar senare än beräknad ankomst så det blev en ganska lång och sen resa för mig, jag hade ju sex mil att köra till Hörvik också.

Jaha, och handlade jag något på mässan, jo, en kameraväska blev och ett linsskydd, jag lämnade även in kameran för rengöring vilket var gratis. Tog jag några bilder då, jo några blev det men inte många.

Jag tycker trots allt att det var en bra resa och Fotomässan var bra, trots alla köer. Jag åker gärna på Fotomässa fler gånger, dock blir det inte i år och nästa gång tar jag en kompis med mig, det är lite roligare om man har någon att prata med när man går runt på mässan..

Här några bilder från Fotomässan 2008

Vattenspelet utanför mässan var ju lite skoj att betrakta

Men se där är kossan Linda, min kompis.

Hoppas alla ni som besöker mässan får trevligt och hoppas på lite rapporter därifrån.

En trevlig helg !

Inlagt 2010-11-25 22:43 | Läst 3624 ggr. | Permalink
För mig blir det ett besök på Fotomässan i morgon. Var på mässan förra året så nu vet jag bättre än då vad jag ska inrikta mig på.
Svar från Pia-kristina 2010-11-27 01:49
Hoppas du får en trevlig dag på mässan och ja, det är bra om man vet vad man ska inriktra sig på.
Milde gud vilken dyr och strapatsrik resa till fotomässan! Och så funderar du på att åka dit igen, jag baxnar! :-)

Att ta med en kompis gör det förstås bättre, och i ditt ställe skulle jag stanna några fler dagar i Stockholm, gå på Fotografiska och kanske några andra trevliga utställningar. Bara Fotomässan skulle aldrig i mina ögon vara värd så mycket besvär.
Svar från Pia-kristina 2010-11-27 01:53
Ja, håller med dig om att det hade varit trevligt med annat också, jag som tycker om teater tex, hade varit trevligt med teater av något slag och andra utställningar.
Vilket äventyr!
Och titta där....så fin hon är, Linda...inte visste jag att du figurerat på fotomässan med en bild! Grattis till det....låååångt efteråt :)

En annan går ju i väntans tider........jag tror det blir en Nåtta ♥

Ha en skön helg och hoppas att det blir lite fotoväder, här har vi lite snö som lyser upp den annars så mörka november!
Svar från Pia-kristina 2010-11-27 01:56
Inte mycket att gratulera över men visst var det en resa som heter duga och hoppas att du får din Nåtta snart. Jag skickar ett mail till dig Christin!
Kram till er och hoppas vi snart kan ses! det är så roligt!!!
Jag har inte fått något mail ännu ...har du skickat något? Isåfall har det kommit bort.....
Kram
Svar från Pia-kristina 2010-11-30 20:08
Jag ska skicka igen när jag kommer hem, är på jobbet just nu.

(Visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?